כל מה שתרצו לדעת על לוחות אם וספקי כוח

לוח אם וספק כוח הם האמא והאבא של המחשב או מכונות אחרות. לוח האם הוא אותו חלק שבלעדיו אותה מכונה פשוט לא תהיה מה שהיא… אם ניקח את המחשב כדוגמה, לוח האם בו מחבר בין כל החלקים, ועל גביו מורכבים רכיבים חיוניים כמו המעבד, הזיכרון או הכרטיסים. ספק הכוח גם הוא בעל תפקיד משמעותי מאוד. ספק הכוח ממש כשמו מספק את הכוח להפעלת המחשב או המכונה.

איך פועלים לוח אם וספק כוח?

לוח האם מהווה כאמור חלק בסיסי וחיוני מאוד במכונה. רכיבי המחשב השונים מחוברים אל לוח האם בעזרת חריצים מיוחדים שישנם בו. מערכת של שבבים יוצרת את הקשר בין כל הרכיבים והופכת אותם לאחד. לוח האם כולל בתוכו את תושבת המעבד- החלק אליו מתחבר המעבד, חריצי כרטיס הזיכרון, חיבור להארד דיסק, חריצי PCI המאפשרים חיבור של רכיבים נוספים וחיבורים לציוד היקפי. ספק הכוח הוא מעגל חשמלי הממיר זרם חיצוני המגיע במתח חלופי שאינו מתאים לניצול לזרם במתח שימושי. הוא בעל חיבורים לרכיבים השונים כמו לוח האם, מעבד, כרטיסי מסך ועוד.

למה לשים לב בבחירת ספק כוח?

בבחירת ספק הכוח חשוב מאוד לבדוק את היעילות שלו. הכוונה היא לספק המאבד מינימום כוח עבור הפעולה שהוא מבצע- המרת המתח החיצוני למתח שימושי. מומלץ שהיעילות תהיה לפחות 80%. ניתן לדעת זאת אם הספק מסומן בתו 80+. מומלץ לבחור ספק בהספק של V12. יש גם לוודא שיש בו את כל החיבורים הנדרשים. בהחלט ניתן לבחור ספק גנרי ולא מקורי שהוא זול הרבה יותר אך עושה את העבודה.

למה לשים לב בבחירת לוח אם?

בבחירת לוח אם חשוב לשים לב למספר דברים, ביניהם:

  • התאמה של לוח האם למארז המחשב/המכונה. רוב לוחות האם באים בגודל אחיד אך ישנם כאלה המתאימים למארזים קטנים יותר.
  • התאמה למעבד: המעבד ממוקם כאמור בתוך תושבת המעבד שהיא חלק בלוח האם. יש לשים לב שישנה התאמה בין התושבת לבין המעבד
  • מהירות הלוח (FSB): מהירות העברת הנונים בין המעבד לרכיבים האחרים וגם תמיכה במהירות זיכרון מתאימה.
  • ערכת השבבים: ערכת השבבים משפיעה מאוד על ביצועיו של הלוח ועל אופן זרימת המידע. חשוב לוודא זוהי ערכת שבבים איכותית ומתקדמת
  • חיבורים פנימיים וחיצוניים ואופציות להרחבות

באופן כללי, גם אם כשרכשתם את לוח האם לפני מספר שנים כשהרכיבים בו היו חדשניים, עדיין כדאי להיות מעודכנים. ממש כמו בתחום של ליפוף מנועים שחיוני מאוד לשמירה על תפוקת מכונה וחובה לבצע בו החלפת רכיבים לשמירה על יעילותה, גם בלוחות אם חשוב לוודא שהרכיבים אכן עושים את עבודתם ובמידת הצורך להחליפם ברכיבים חדישים יותר.

להגן על לוח האם וספק הכוח

דבר נוסף שיש לשים לב אליו הוא הזיווד האלקטרוני. זיווד אלקטרוני הוא למעשה הקופסה, המגן של רכיבים אלקטרוניים שונים. חשוב לוודא שגם לספק הכוח וגם ללוח האם ישנו זיווד אלקטרוני איכותי המבודד טמפרטורה ומונע התחממות יתר.